Přichází léto, pozor na kalorické nápoje!

Přichází léto a s ním i horké dny a zvýšená potřeba zahánět žízeň. Pokud si ale chcete udržet štíhlou figuru nebo bojujete s nadbytečnými kily, měli byste být obezřetní. Nebo si myslíte, že je jedno, co pijete? Že volba nápoje nemá co dočinění s vaší váhou? Bohužel právě nápoje mohou napáchat spoustu škody!

V nápojích se může skrývat řada nežádoucích a nadbytečných kalorií. Například limonády slazené cukrem obsahují přes 100 gramů sacharidů (tedy dvacet kostek cukru!) a 410 kalorií v jednom litru. Říkáte si, že 100% džus je lepší, protože neobsahuje cukr? Ano, přidaný cukr skutečně neobsahuje, ale jsou zde kalorie a cukr z ovoce a na to je potřeba nezapomínat! Například 100% jablečný džus obsahuje v 1 litru až 110 gramů sacharidů a 450 kalorií.

Co s tím? Co pít, abychom nepřibírali na váze a zároveň se v parnu blížícího se léta náležitě osvěžili? Nejlepším řešením je obyčejná pramenitá voda. „Voda je ideální nekalorický nápoj v horkých dnech. Narozdíl od sladkých limonád a džusů zažene žízeň. A pokud bude neperlivá, je to to nejlepší, co pro sebe můžete udělat," radí nutriční terapeutka Lenka Mičová z preventivního programu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij Zdravě.

Máte-li nepřekonatelnou chuť na sladký nápoj, sáhněte po limonádě nebo minerální vodě oslazené umělým sladidlem. Takové nápoje jsou často se sníženým množstvím kalorií nebo zcela nekalorické. Je ale potřeba při nákupu trochu více přemýšlet a přečíst si pozorně složení nápoje. Důležitý je zejména údaj o kalorické hodnotě a použitém sladidlu. A nezapomeňte při tom, že údaje na etiketách jsou uvedeny na 100 ml nápoje. Další možností jsou neochucené minerálky, které jsou rovněž nekalorické. „Zde je ale potřeba dát si pozor na složení z hlediska obsahu minerálů. Minerální vody nejsou zcela vhodné pro denní pití a například ti, co mají potíže s vysokým tlakem, musí být obezřetní, aby minerální voda neobsahovala velké množství sodíku," dodává Lenka Mičová.

Vhodným nápojem, který v horkých dnech osvěží, je také vlažný čaj. Opět je ale důležité, zda jej pijete slazený či neslazený. Oblíbené jsou také mléčné koktejly. Zde ovšem pozor - ty je třeba brát jako potraviny. Do organismu dopraví poměrně velké množství kalorií! Mléko samo o sobě je totiž kalorické. Jogurt a ovoce, které se do koktejlu přidávají, jakbysmet. Pokud si budete koktejl dělat doma sami, určitě si jej neslaďte, použijte nízkotučné mléko, případně nízkotučný jogurt. Tím ušetříte maximum kalorií a nemusíte se strachovat o svou figuru.

„Správný pitný režim, pestrá strava a více pohybu jsou přesně ty pravé ingredience, které mohou pomoci udržet si ideální váhu a významně snížit nadváhu či obezitu, které jsou jedním z klíčových faktorů vzniku většiny civilizačních onemocnění. VZP se již řadu let systematicky věnuje osvětě a prevenci v této oblasti. Udržení optimální váhy může vzniku onemocnění zabránit či alespoň znatelně zmírnit jeho průběh. Vliv na kvalitu života jednotlivce i přínos pro celou společnost je nesporný," vysvětluje Tereza Květoňová z Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Tedy, nalijte si do sklenice pramenitou vodu, přidejte několik kapek citronu a nezapomeňte, že za den je potřeba vypít takových „dvoudeckových" sklenic minimálně deset. A pokud se chcete dozvědět, jaký je nejvhodnější pitný režim a další rady o hubnutí a zdravém životě, navštivte web www.zijdzdrave.cz

 

Přichází léto, pozor na kalorické nápoje! patří do témat
  • Umělá sladidla Rajce+Jogurt 28.08.2009 18:07:25

    No já limonády s umělým sladidlem fakt nemůžu vůbec mi to nechutná. To si dám radši džus.

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Voda a hydratace patří do témat

Adresář

Poradna na téma Voda a hydratace

Diskuze na téma Voda a hydratace

  • 08.07.2012 21:07 Flaška

    Jedná se o skleněnou láhev, která má ve skle uložený program, který vylepšuje kvalitu a chuť vody.…

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku